VEERLE GOEMINNE


KLINISCH PSYCHOLOGE - SEKSUOLOGE - NEUROFEEDBACK THERAPEUTE

 

HOME


NEUROFEEDBACK en ADHD


ASSERTIVITEITSTRAINING


CONTACT

 



  NEUROFEEDBACK EN ADHD

FAQ: VEELGESTELDE VRAGEN

 













 
  • Waarom is Neurofeedback (NF) in Belgie nog zo onbekend?

    Elke nieuwe ontwikkeling heeft tijd nodig om via bewijs en positieve resultaten bekend te worden.
    Enerzijds hebben medici de gewoonte om te werken met medicatie en psychotherapie.
    Anderzijds vanuit de psychologie, is de gedachte dat een psychische klacht wel eens van neurobiologische aard kan zijn, eerder miskend.

  • Is Neurofeedback een alternatieve therapievorm? NEE!

    Neurofeedback werd ontwikkeld en getest aan bekende universiteiten. Nu doet ook de VUB onderzoek naar slaapstoornissen.
    Neurofeedback kan afwijkende patronen in de hersenen (vb. aangeleerd in een stressperiode of ten gevolge van een verstoorde biochemie) terug afleren – normaliseren.
    De hersenen zijn neuroplastisch, hetgeen betekent dat ze zichzelf aanpassen aan veranderende omstandigheden. Een zetje in de goede richting via Neurofeedback kan dat proces erg versnellen.

  • Waarvoor dienen de elektrodes die op het hoofd aangebracht worden tijdens een sessie NF?

    De elektrodes dienen enkel om metingen te verrichten die vervolgens door de computer verwerkt worden om een Neurofeedback-signaal te genereren.
    Er worden dus GEEN elektrische spanningen aan het lichaam toegediend.

  • Hoe voel ik mij na een sessie Neurofeedback?

    Er kunnen kortstondige gevoelens van vermoeidheid optreden. Dit is een reactie op veranderingen die gebeuren binnen het hersenpatroon. Neurofeedback is te vergelijken met een sessie fitness, maar dan wel training voor de hersenen in plaats van de spieren.
    Na enkele sessies volgt een stabilisatie van de hersengolven en verdwijnt de eventuele moeheid. Vanaf nu worden enkel de positieve vooropgestelde effecten steeds uitgesprokener.

  • Is ADHD geen modetendens?

    Recent gebeurt veel wetenschappelijk onderzoek binnen het ADHD-domein. Hierdoor is veel duidelijker geworden – is er meer publicatie – herkent men zelf meer symptomen – en zodoende neemt de vraag naar hulp toe.
    De laatste vijftig jaar toont zich een grote verandering in ons voedingspatroon. Hierdoor is mogelijkerwijze ook een toename aan concentratiestoornissen.
    Dus: enerzijds heeft ADHD altijd bestaan – anderzijds is er toename aan ADHD door een verkeerd voedselgebruik, met name een tekort aan omega3-vetzuren en een teveel aan slechte stoffen in ons lichaam.

  • Is voeding belangrijk voor ons psycho-emotioneel welbevinden?

    Een groot deel – 30 procent – van de voedingsstoffen gaat naar onze hersenen.
    Omega3 wordt veel gebruikt in de hersenen, maar komt helaas weinig voor in de voeding.

    Opmerking: een ideaal dieet bestaat niet. Elk lichaam heeft zijn eigen behoeftes. Het is dus belangrijk om te luisteren naar je eigen lichaam.

    Tips: plantaardige gevarieerde voeding (liefst van biologische teelt en telkens enkele kleurtjes bijeen) – omega3-vetzuren (lijnzaadolie en visolie) – beperkt gebruik van alcohol en cafŽine (1 tot 2 daags) – weinig verzadigde vetten (chips, friet, koeken) – weinig geraffineerde suikers (beter fruit en honing) – veel vitamine C (krachtig antioxidant), en B6 en B12 – weinig vlees (vermijd verzadigde vetten)
 
   
“Wij dragen in ons de wonderen, die we buiten onszelf zoeken” - Thomas Browne

 



NEUROFEEDBACK = ADHD THERAPIE ZONDER MEDICATIE